onsdag 28 maj 2014

Öppen planlösning

Om jag själv öser lovord över Windy 23ans sätt att gå i sjön så är frugan mer fokuserad på något annat som gör att även hon är väldigt nöjd med båten. Det som hon tycker är så bra är att den upplevs som ljus, rymlig och öppen. Ingången till ruffen är inte sådär klaustrofobiskt trång som på många andra båtar och pentryt är smart placerat till hälften ute i ruffen kan man säga vilket ger bra ventilation samt nästan ståhöjd till och med för mig som mäter ca 188 cm. Jag kan inte komma på många andra båtar i 22-23 fots klassen som kan kombinera denna öppenhet och ändå få in funktionerna av avskild toalett, pentry samt v-koj.

Var tillexempel och kollade på en nimbus 26 dc epoca för någon vecka sedan. Har alltid drömt om denna båtmodell och är lite sucker för nimbusstilen med fenderskydd med nimbuslogga, nimbusservis mm. Ja, jag vet att det kan verka töntigt men jag tycker 26 epocan är vansinnigt snygg.

Var hur som helst och tittade på epocan då jag helt plötsligt inser att... "Nä det finns fan i mig ingen anledningen att pynta upp 300 tusen extra bara för att får nimbusfendrar och nimbusservis för så himla mycket mer båt jämfört med Windy 23 är det inte." Epocan har inte ståhöjd i ruffen med kapellet uppe vilket jag trodde den skulle ha. Var lite besviken faktiskt. Sen hade just detta exemplar av Epocan målats upp som så extremt välbevarad och det var den långt ifrån då det var duktigt med mögel på diverse ställen i ruffen, en del små fel som behövde åtgärdas samt allmänt lite sunkig. Då blir man än mindre sugen på att lägga 250-300 tusen emellan. Visst 26an är något större båt, lite större pentry, lite större toalett, U-soffa men sen är liksom fördelarna slut. Och vill man själv göra något service jobb så ser det ju helt omöjligt ut att komma åt tex tändstift eller tömma kylvatten på motorn. Så sjukt tight motorrum borde det vara kriminellt att bygga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar